Apabila 3 perkara di uji kepadaku sekaligus:

1 ) Program OPKIM : 2 tahun aku di train utk menjalankan program. Sampai masa nya,aku diberi amanah/tugas/ujian utk melaksanakan program OPKIM ke Kampung Hilir,Kedah..first time aku bekerja utk department..susah sangat ke buat program OPKIM ni? hei ho norhidayu,anda penah handle OPKIM berbajet RM 53 000 ++ ok?JADI APA MASALAHNYA?

2) Praktikal ke Indonesia : Semenjak part 3, mmg cita-cita aku nak praktikal di Australia. sampai dah masa aku nak memohon, dugaan datang 'maaf,tahun ni constraint nya terlampau banyak..jika nak juga,student perlu memohon sendiri..'..So,setakat ni,ape je kerja aku?menunggu reply dari Indonesia dlm bentuk bertulis sebab secara verbalnya,mereka dah setuju..JADI APA MASALAHNYA?

3) Thesis : apabila ayat ini yang keluar dari mulut supervisor;

'ayu,i know you are very ambitious. with the indo and opkim program,i can see that you work quite hard for it. but somehow,what you give for your thesis is not as what as i expected. I do evaluate you since you in part 3. I privately hand-picked you to be my student. I give you the title for your research because i do believe, you can do this. I looked at your CGPA. I believe in you.

My initial expectation is very2 high. But see what have you done with your thesis? Its rubbish ok?you are still not clear with what you are doing. What you show is not as the same as what your result shows me. I think you are just good in groups, being a leader and everything, but not individually..You just know the theory..ok fine, you really want to go to Indonesia..but please do remember..jgn sampai apa yg awak kendong berciciran,yg awak kejar terus tak dapat..please,thesis is your future..6 credit hour,ok?

You know what I think about you right now?the worst.I lose hope in you..If this continue, its better for you if you just repeat it for the next semester..yeah,maybe other lecturer said your thesis is ok,but the evaluator is me,i'm your supervisor.not them.Oh,by the way,puan Rabi had called me, asking about your thesis..you know what I said?-DON'T PUT YOUR HOPE TOO MUCH IN HER...'

JADI NAMPAK TAK APA MASALAHNYA?

Opkim itu ialah markah 1 batch,masa depan kami semua..10 markah bulat2 utk program tu semata-mata..lagipun,aku memikul amanah puan mas aiyu-tolong kembalikan maruah serta kepercayaan fakulti kembali kepada PAMS..tolong jayakan program ni sebaik mungkin..

Praktikal ke Indonesia ialah sebagai foundation yg paling kuat untuk PAMS melangkah setapak ke depan, mencipta nama di fakulti ANDAI mampu utk dijalankan tahun ini..paling tidak, 1-2 tahun,nama PAMS akan still utuh sebab dah berjaya bersaing dengan 8 department yg lain, bersama-sama program architecture kesayangan UiTM merentas lautan..termasuk,nama dekan pun akan harum mekar mewangi sebab berjaya hantar student under FSPU utk ke luar negara..secara automatiknya juga, junior2 akan menerima tempiasnya bila mereka yg akan kutip hasil atas collaboration ni.

Aku teringat ayat ni : Allah menguji manusia dengan 3 perkara utama; harta-pangkat-perempuan..

MUNGKIN selama ni aku berasa agak selesa di tahap kedudukan aku sekarang..ya,mungkin.aku tak menafikan..hell-ho,bayangkan aku berhempas pulas selama 2 tahun,terpinggir tak ramai kawan sebab aku jarang hang out dengan classmate, roomate aku pulak ada sorang tu je, nak keluar sama2 of course lah tidak..baik dia keluar dengan boyfriend dia..

tapi walau apa pun dugaan,aku masih tetap bertahan..MUNGKIN,bila dah lepas tahap bahaya,aku rasa selesa,aku mula alpa dengan konsep 'merendah diri', aku lalai dan dengan lantangnya mudah untuk mencela orang lain yang tak sealiran pemikiran dengan aku (cth terbaik; Dr. Rozmey). Aku dah mula seronok memainkan hati orang lain, dengan riaknya konon aku lebih banyak kelebihan dari kalian, sungguh kalian tidak layak utk aku.. And aku dah mula leka dengan masa duniawi sampai aku sanggup untuk memendekkan doa sehari-hari aku..and termasuk bila aku dah terlampau pathetic sampai aku memilih blog untuk membuka pekung di dada, mencoretkan kelemahan diri walaupun Allah 24 jam membuka peluang utk aku merintih masalah,bukan dengan manusia?

Ok,aku rasa macam badut je sekarang ni..badut yang mudah sangat nak tenggelam dalam nikmat, tanpa sedar sebenarnya semuanya pinjaman semata..

Jadi,apa jalan penyelesaiannya? Entah..aku bertawakal..sungguh,aku terlampau lemah sekarang..(lagi pathetic kalau ini jawapan aku kan?)

*Ya Allah, aku dedikasikan segala usahaku, masaku, keringatku, air mataku, hartaku segalanya untuk-Mu, ke jalan-Mu..andai ini lah antara pengorbanan terakhirku di sini, tolong permudahkan urusan kami..Amin Ya Rabbala'lamin....*